Paavali, Silvanus ja Timoteus tessalonikalaisten seurakunnalle Isässä Jumalassa ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Armo teille ja rauha!   1 Tess 1:1

Näin Paavali aloitti kirjeensä seurakunnalle, näin haluan minäkin olla toivottamassa Armoa ja rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa.

Satamaseurakuntakin on nyt uudessa tilanteessa, kun meitä on maamme hallituksen taholta kehoitettu välttämään lähikontakteja. Kehoitus myös pysymään kotosalla ja koululaisetkin ovat kotiopetuksessa. Meilläkin Anneli on etätyössä kotona.

Mitähän puuhaavat Taivaassa nyt, on eräässä laulussa. Niin mitähän taivaassa on tässä tilanteessa pohdittu, tähän tilanteeseen liittyen.

Mihin Jumalan sanassa voisimme tässä kohtaa tarttua. Voisiko tämä viedä meitä hiljaisuuden äärelle?

Kehotan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta. kuninkaiden ja kaikkien vallanpitäjien puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikin tavoin hurskaasti ja kunniallisesti. Se on hyvää ja mieluista Jumalalle, meidän pelastajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.   1 Tim 2:2 – 4

Rukous ja hiljaisuus kuuluvat yhteen, vaikka rukoilla tulee yhdessäkin.

Jumalaa yksin minun sieluni hiljaisuudessa odottaa.   Psalmi 62: 2

Pitäkää kunnia-asiananne, että elätte hiljaisuudessa, toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä omilla käsillänne, niin kuin olemme teitä käskeneet.   1 Tess 4: 11

Hiljaisuudessa saattaa olla meille haastetta, koska silloin voi alkaa sisimmästämme nousemaan ajatuksia tai mietteitä, jotka olemme sinne vuosien varrella kätkeneet.

Kiireessä saatamme säilöä kokemaamme sisimpäämme, kun ei ole aikaa ja mahdollisuutta kuunnella. Hiljaisuudessa ne eivät ehkä enää jätä meitä rauhaan, tällöin on hyvä alkaa kuuntelemaan niitä.

Jeesus itse puhuu myös hiljaisuudesta, ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon.  Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne”

Olemme Satamaseurakunnassakin välillä levon ja hiljaisuuden tarpeessa, avaisiko tämä nyt sellaiseen mahdollisuuden.

Jarmo Laakkonen