Jarmo Sormunen - 07.10.2017

Rukouksen salaatti

Terveellisen ravinnon tarvetta havainnollistetaan usein ns. ravintoympyrällä. Se koostuu useasta ruoka-aineryhmästä, esimerkiksi 1. perunasta ja juureksista 2. kasviksista, marjoista ja hedelmistä 3. lihasta ja kalasta 4. maitovalmisteista 5. rasvasta 6. viljavalmisteista. Meidän tulisi nauttia kaikkia näitä ravintoaineita kohtuullisesti ja tasaisesti. Käytännössä meidän suomalaisten ravintoympyrässä on kuitenkin paljon aukkopaikkoja. Puhumattakaan meidän hengellisestä ravintoympyrästämme, johon kuuluu ainakin neljä aluetta: Raamatun lukeminen, rukouselämä, seurakuntayhteys ja evankelioiminen. Raamatun mukaan yksi kaikkein laiminlyödyimmistä alueista on rukous. “Teillä ei ole siksi, että te ette ano…” Jk 4:2 Tänäiltana ravintoympyrän salaisuuksiin meidät tutustuttaa pastori Jarmo Sormunen.

Sarjasta: "Kristityn ravintoympyrä"

Liikemaailmassa eletään ns. kvartaalitalouden lainalaisuuksien mukaan. Neljännesvuosittain asetetut tavoitteet ohjaavat useimpien firmojen toimintaa. Ja tuloksia seurataan jatkuvasti. Jos annettuja tavoitteita ei saavuteta, korjaustoimenpiteitä tehdään välittömästi. Hengellisessä elämässä tällainen, tai millainen tahansa tavoitteellisuus koetaan usein vieraaksi ja jopa vääräksi. Sillä seurauksella, että monen kristityn hengellisen elämän hoitaminen on jatkuvasti sillä ‘pitäis joskus tehdä’ -listalla. Joka vuoden alussa tehdyt päätökset ovat jääneet haaveeksi arjen puristuksessa. Olisiko tavoitteellisuudesta hyötyä meidän elämässämme? Mitä se vaikuttaisi meidän Raamatun lukemiseemme, rukouselämäämme, seurakuntayhteyteemme tai evankelioimiseemme?

Muita opetuksia "Kristityn ravintoympyrä"

Jarmo Sormunen - 07.10.2017

Rukouksen salaatti

Sarjasta: "Kristityn ravintoympyrä"