Musiikkitiimin näky…

…on seurakunta, jossa ylistys on koko seurakunnan yhteinen juttu. Ylistyshän kuuluu kaikille: Ps. 150:6 ”Kaikki, joissa on henki, ylistäkää Herraa”. Se ei siis ole vain pastorin tai musaporukan juttu, vaan ylistys kuuluu ihan kaikille, vauvasta vaariin.

Ylistys on elämäntapa. Se ei ole sitä, että kokoonnutaan seurakunnan tilaisuuteen kerran viikossa laulamaan yhdessä ylistyslauluja. Toki silloinkin ylistetään, mutta ylistys elämässämme on jotain paljon, paljon enemmän. Se on pikemminkin asenne, joka voi olla ja pitäisi olla jokaisen kristityn ykkössuhtautuminen kaikkeen, mitä elämässä tulee vastaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun kohtaan vaikeita tai haastavia tilanteita arjessani, vien ne Jumalalle Filippiläiskirjeen 4:6-7 tapaan:

”Älkää olko mistään huolissanne, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukoillen ja anoen kiitoksen kanssa Jumalan tietoon ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.”

Rukoukseni voi siis esim. olla seuraavanlainen:

”Ylistän sinua Herra siitä, että tuot avun ja viisauden huomiseen työpalaveriin. Ylistän ja kiitän sinua siitä, että johdatat minua sanoissani ja kiitos, että kuljet edelläni ja valmistat tämän palaverin niin, että siitä tulee siunattu lopputulos.”

Toteutan samalla Heprealaiskirjeen 11 luvun ensimmäistä jaetta: ” Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, varmuus siitä, mikä ei näy.”

Ylistävässä asenteessa on siis vahvasti kyse luottamuksesta Jumalan toimintaan meidän asioidemme puolestamme. Kun kiittäen ja ylistäen luovutan asiani ja huoleni Herralle, näiden asioiden taakka siirtyy minulta Kristuksen kannettavaksi. Koen, että ylistäen asian vieminen Herralle on kuin syvä helpotuksen huokaus siitä, että nyt itse voin lakata murehtimasta
ko. asiaa ja voin luottaa Jumalan vievän asioitani eteenpäin parhaalla mahdollisella tavalla.

Jumala kaipaa meihin elävää suhdetta. Siksi hän haluaa meidän ylistävän ja palvovan häntä. Ylistys nimittäin valmistaa Jumalalle tietä sydämiimme. Jesajan kirjassa 43:21 sanotaan: ”Kansa, jonka olen luonut itseäni varten, on julistava minun ylistystäni.” Meidät on luotu Jumalaa varten ja ylistämään häntä!

”Ylistäkää minun kanssani Herraa, kiittäkäämme yhdessä hänen nimeään.” Ps.34:4

Terhi Mattila, musiikkityön johtaja